|
KAPSLE
|
Czas:
dopóki toru nie zmyje deszcz lub palce nie napuchną od pstrykania.
|
|
Wymagania terenu:
powierzchnia łatwa do uformowania.
|
|
Ilość i wiek uczestników:
co najmniej dwóch graczy, od około szóstego roku życia.
|
|
Niezbędne akcesoria:
kapsle od butelek.
|
|
Reguły gry:
Na ziemi rysujemy tor: kredą lubi kamieniem na chodniku, patykiem na ubitej ziemi lub wygładzając piasek na obrzeżach piaskownicy. Szerokość toru uzależniona jest od ilości uczestników – im więcej graczy, tym szerszy powinien być tor. Zaznaczamy linię startu i linię mety a pomiędzy nimi może „dziać się” wszystko tzn. tor może zakręcać, można robić nasypy i wyrzutnie z piasku, przeszkody z gałęzi, kamieni lub zbiorniki wodne (dołek w ziemi zabezpieczony folią i wypełniony wodą albo zwykła kałuża).
Ustawiamy kapsle na starcie, jeden obok drugiego, wierzchnią stroną na spód i pstryknięciem w falowany bok kapsla przesuwamy się do przodu. Pstrykamy na zmianę i w ten sposób ścigamy się do mety. Wypadnięcie poza linię toru oznacza stratę kolejki. Wygrywa ten gracz, którego kapsel jako pierwszy przekroczy linię mety.
|
|
Uwagi, komentarze:
W latach 80-tych na podwórkach bardzo popularną tzw. Wyścigu Pokoju, czyli wyścigi na kapsle rozgrywane na wzór transmitowanych w telewizji zawodów kolarskich. Kapsle (kolarzy) specjalnie przygotowywano do wyścigu - polerowano (zdzierano) o chodnik jego wierzch tak, by kapsel miał lepszy „poślizg” a do wnętrza wklejano flagę państwa, które dany gracz reprezentował. Mocowano ją za pomocą plasteliny czy wosku a samą mapę najczęściej wycinano z encyklopedii - ryzykowano oszpecenie wartościowej książki, choć groziło to nie lada burą od rodziców.
Dziś także możemy nasze kapsle ozdabiać i oznaczać np. naklejając flagi, miniaturowe obrazki z ulubionymi modelami aut, motocykli czy wizerunki sportowych idoli. Kto okaże się być czarnym koniem naszych wyścigów? Gotowi… START!
|
|
|
|
|
|
|
|