|
KURY NA GRZĘDZIE
|
Czas:
dopóki starczy tchu.
|
|
Wymagania terenu:
podwórko z trzepakiem.
|
|
Ilość i wiek uczestników:
minimum dwóch uczestników, maksymalnie tyle osób, ile zmieści się na trzepaku, od 6-7 roku życia.
|
|
Niezbędne akcesoria:
trzepak.
|
|
Reguły gry:
W drodze wyliczanki wybierana jest osoba, która będzie w grze pełnić rolę koguta. Reszta uczestników to kury, które rozsiadają się, stają, zawisają na trzepaku, robią inne akrobacje – wszystko, byle tylko nie dotknąć ziemi. Kogut staje kilka metrów od trzepaka, tyłem do kur. Zaczyna odliczanie np. do dziesięciu a w tym czasie kury muszą ustawić się szybko wedle swoich upodobań na grzędzie (trzepaku). Gdy skończy się odliczanie, kogut z zamkniętymi lub przewiązanymi chustą oczami zaczyna iść w kierunku trzepaka. Z wyciągniętymi rękami podąża naprzód, aż jego ręce nie napotkają na rurę trzepaka. Teraz jego zadaniem jest, nie podglądając, złapać którąś z kur – za nogę, za rękę, za brzuch, za sznurówkę, czyli za co tylko się uda. Kury jednak mają oczy szeroko otwarte i widząc usiłowania koguta, robią uniki - mogą dowolnie przemieszczać się po trzepaku, zmieniać co chwilę pozycje, ale zabronione jest schodzenie na ziemię. Kury muszą zachowywać się bardzo cicho – wszelkie śmiechy, brzdęki naprowadzają koguta na trop! Często zdarza się, że kogut zniechęcony sprawnością kur zaczyna podglądać – jeśli, któraś z bystrych kur to zauważy, może krzyknąć: „filujesz”! Wtedy kogut musi zawrócić kilka metrów przed trzepak i zaczynać swoje „polowanie” od początku.
W następnej kolejce kogutem zostaje pierwsza złapana kura lub osoba, która nie utrzymała się na grzędzie i dotknęła ziemi.
|
|
Uwagi, komentarze:
Kogut musi podczas swojej wędrówki do kurnika zachować ostrożność – wystająca kostka chodnikowa, potknięcie i guz murowany.
Kogut czasem niechcący zbacza z trasy i szuka, i szuka, i szuka... Widok błądzącego po podwórku koguta jest dla kur całkiem zabawny i wtedy ciężko zachować powagę. Ale pamiętajmy, że kogut słyszący chichoty z łatwością wraca na dobry tor.
|
|
|
|
|
|
|
|