|
GRA W ZDOBYTE
|
Czas:
maksymalny czas trwania to około 2 godziny.
|
|
Wymagania terenu:
wymagany jest duży obszar do zabawy, nawet 4 km kwadratowe.
Ponadto np. podwórko, na terenie którego znajduje się jakiś strategiczny punkt (słup, latarnia, drzewo).
|
|
Ilość i wiek uczestników:
minimum 8 osób (po 4 w każdej z drużyn), w wieku, który pozwala na samodzielne poruszanie się po dużych obszarach.
|
|
Niezbędne akcesoria:
nie potrzebne.
|
|
Reguły gry:
Dzielimy się na dwie drużyny i wyznaczamy obszar do zabawy np. kilka podwórek plus okoliczny park lub sad, albo las i łąka. Tylko w granicach tego obszaru możemy się poruszać, a przyłapanie kogoś na niedozwolonym obszarze jest równoznaczne z dyskwalifikacją i wygraną przeciwnej drużyny.
Decydujemy również o tym, jaki punkt obieramy za nasz cel - będziemy musieli go zdobyć, czyli dotknąć. Może to być słup, latarnia, drzewo lub inne strategiczne miejsce na podwórku.
Jedna drużyna to zespół uciekający, druga - ścigający.
Drużyna uciekająca chowa się, ale jej zadaniem jest zdobyć, czyli dotknąć wyznaczony punkt - cel. Chować można się wszędzie, gdzie dostęp ma każdy gracz, ale preferowane jest granie wyłącznie na dworze. Należy korzystać z naturalnych kryjówek, takich jak krzaki, pagórki i zagłębienia terenu.
Gdy pierwsza drużyna ucieka, druga czeka około 10 minut, po czym zaczyna pogoń - goni, szuka członków drużyny pierwszej, ale i broni słupa. Przeważnie jedna osoba wyłączona jest z gonitwy i pełni rolę strażnika - broni słupa przebywając w pewnej odległości od niego. Odległość tę ustalamy przed rozpoczęciem gry (najczęściej około 100 m). Jest to przywilej strażnika, ponieważ kompani z jego drużyny nie mają prawa przebywać tak blisko celu. Mogą oni wejść w "pole ochronne" dopiero, gdy w ten obszar wejdzie drużyna przeciwna.
Tak więc drużyna uciekająca przemieszcza się w kierunku celu - po drodze musi się jednak kamuflować i chować. Drużyna szukająca goni przeciwników i jeśli kogoś zauważy, wystarczy dotknąć tę osobę, aby została wyeliminowana. Często zaczyna się wtedy długi pościg. Nie trzeba poruszać się grupowo - członkowie obu drużyn mogą się rozłączać. Jest to nawet wskazane.
Wystarczy, że jednej osobie z drużyny uciekającej uda się sprytnie ominąć strażników, by dotknąć celu i...zdobyte! Jeśli jednak strażnik wypatrzy zbliżającą się do celu osobę z drużyny przeciwnej, musi dotknąć przeciwnika, zanim ten dotknie cel. Wtenczas eliminuje rywala.
Powinno się wyznaczyć też maksymalny czas gry np. około dwóch godzin. Jeśli do tego czasu nasz cel nie zostanie zdobyty, wygrywa drużyna przeciwna.
Po takim jednym starciu, możemy zamienić się rolami (drużyna szukająca, teraz będzie uciekać i na odwrót), by spróbować rewanżu.
|
|
Uwagi, komentarze:
Choć musimy się zmieścić w wyznaczonym czasie gry, to pamiętajmy, że dobry strateg potrafi odpowiednio zarządzać czasem - nie przeciąga, ale gra na zwłokę i w ten sposób osłabia czujność strażników pilnujących celu.
|
|
|
|
|
|
|
|